Mantika Sans typeface family

Mantika Sans Jürgen Weltin Linotype

Mantika Sans Jürgen Weltin Linotype

Mantika Sans with Mantika Book with Mantika Informal with Mantika News by Jürgen Weltin, Type Matters

Mantika Sans was a winner at the 3rd International Eastern Type Design Competition 2010 in the category Greek text typefaces.

Mantika Sans Latin, Cyrillic, Greek by Jürgen Weltin, Type Matters

Mantika Sans weight nomenclature


Where to buy Mantika Sans

Linotype.com
Fonts.com
MyFonts.com


Kompakte Sanserif für Mengentext

Ausgangspunkt für die Mantika Sans war ein älterer Entwurf einer Antiquaschrift. Durch Kürzen von Ober- und Unterlängen erhielt die daraus entwickelte Sanserif eine kompaktere Erscheinung, die durch die schmalen Proportionen noch unterstützt wird. Einen wesentlichen Zweck, den die neue Sanserif erfüllen sollte, war die Lesbarkeit in kleinen Schriftgraden. Daher die im Verhältnis zu den Versalien sehr hohen Mittellängen. Deutliche Unterscheidungen der Buchstaben zueinander wie zum Beispiel bei I, i und l fördern die Lesbarkeit nicht nur in kleinen Größen. Die Ziffern sind bewusst kleiner gehalten, sodass eine Reihe von Versalziffern im Fließtext nicht unangenehm heraussticht.
Die fast aufrechte Kursive mit nur 4,5° Neigung erforderte ganz eigenständige Formen, um sich deutlich als Auszeichnungsschrift zu behaupten. Der geringe Neigungsgrad entsprang der Notwendigkeit, die vier zusammenhängenden Schnitte der Mantika Sans dicktengleich zu halten, um so einen Wechsel der Schriftart ohne Umbruchänderung zu ermöglichen. Im Formenspiel der Kursiven gibt es viele gegenläufige Details in den Strichenden (gut zu sehen bei den Minuskeln h, k, m, n, r, v und w), die die Kursive sehr spannungsreich machen. Es entsteht so ein abwechslungsreiches Spiel zwischen runden und kantigen Formen. Der Zeichenumfang der Mantika Sans ist paneuropäisch angelegt, mit Unterstützung von Griechisch und Kyrillisch. Desweiteren ist sie mit vielen nützlichen Sonderzeichen ausgestattet, wie etwa spitze Klammern, hoch- und tiefgestellte Kleinbuchstaben und Ziffern, Pfeile und Aufzählungszeichen.
Mit der Beschränkung auf vier Schnitte eigenet sich die Mantika Sans besonders auch für den Office-Bereich oder für die Gestaltung von Geschäftsberichten. Ihre gute Lesbarkeit in kleinen Größen macht sie ebenfalls für den Einsatz auf elektronischen Endgeräten interessant. 2010 erhielt Mantika Sans einen Award bei der Granshan International Eastern Type Design Competition.

Mantika Sans in use on website of University of Ljubljana Faculty of natural sciences and engineering, department of textiles


The compact sanserif text font Mantika Sans

The Mantika Sans sanserif typeface was developed using older designs for an serif font as inspiration. Nothing more than the merest suggestion of the original serifs has survived. Bevelled line endings and the slight variation in thickness of verticals, in particular, provide Mantika Sans with a very dynamic character that evokes manuscript. Short ascenders and descenders give the font a compact appearance that is also underscored by its condensed proportions. The aim was to produce a typeface with excellent legibility even in small sizes not just by means of the x-height, which is tall in comparison with the capital letters, but also by using clearly defined and well differentiated designs for critical letters, such as “i”, “I” and “l”. Lower case “i”, for example, has a serif while the “l” has a curved base.
In addition to uppercase numerals, Mantika Sans also has lowercase or old style numerals that have been designed so that they can be used in both tabular and proportional settings. The uppercase numerals are slightly shorter than the uppercase letters, ensuring that the latter can be sympathetically incorporated within continuous text.
The Mantika Sans italics are very unusual. They are inclined at only 4.5° (the usual angle for italics is 10 – 12°) and so appear to be almost upright. In addition, they also have quite distinctive forms. Within the variety of forms of the italics there are many contrasting terminal elements that create dynamism. The result is a diversity of interaction between the rounded and angular forms. Mantika Sans Italic thus has all the features of a display typeface, but can also be happily used on its own to set longer text passages. Mantika Sans is available in two weights; Regular and Bold, both of which have corresponding italics sets. Mantika Sans has been designed so that the widths of the four related cuts are identical, meaning that a change of font within a single layout will have no effect on justification.


 

Die Herstellung einer Zementfliese, gestaltet aus Buchstaben der Mantika Sans für ein neues Zimmer im Haus.
— Production of a floor tile in cement made of letters of Mantika Sans for a new floor in the house.

floor tile designed with Mantika Sans by Jürgen Weltin, Type Matters Pullach

floor tiles designed with Mantika Sans fonts by Jürgen Weltin, Type Matters

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